Матвєєва Світлана
Юріївна, народилася 12 жовтня 1980 р. в м. Оріхів Запорізької області.
На даний час
працюю вчителем математики у Бердянській спеціалізованій школі з поглибленим
вивченням іноземних мов І-ІІІ ступенів №16 Бердянської міської ради Запорізької
області.
У 2002 році
закінчила Бердянський державний педагогічний інститут імені П.Д. Осіпенко і
отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Математика та основи економіки» та
здобула кваліфікацію вчителя математики та основ економіки.
У 2003 році
закінчила Бердянський державний педагогічний університет і отримала повну вищу
освіту за спеціальністю «Педагогіка і методика середньої освіти. Математика» та
здобула кваліфікацію магістра математики.
У 2002/2003
навчальному році працювала вчителем математики у ЗОШ І-ІІІ ступенів №21 м.
Бердянська (с. Нововасилівка).
З 2003 року працюю
у БСШ І-ІІІ ступенів №16 м. Бердянська вчителем математики. У 2019-2020
навчальному році викладаю у 5-6 класах математику.
У 2006 році
вступила до аспірантури (заочне відділення) Української інженерно-педагогічної
академії у м. Харків кафедра «Прикладної математики» за спеціальністю
«Математичне моделювання та чисельні методи». На підставі прилюдного захисту
дисертації присуджено науковий ступінь кандидата фізико-математичних наук із
спеціальності математичне моделювання та обчислювальні методи.
Проблемна тема,
над якою я працюю: «Використання google-форм на уроках математики як один із напрямків розвитку
пізнавальної діяльності учнів».
Загальний
педагогічний стаж - 17 років.
Категорія – вища.
Звання – старший вчитель.
ВСТУП
Актуальність роботи зумовлена тим, що останнім
часом у нашій країні дедалі більше уваги приділяється розвитку інформаційного
суспільства. При цьому таке поняття, як «інформація» почало займати дуже
важливе місце навіть у повсякденному житті, що у свою чергу вимагає від кожного
члена суспільства підвищення рівня інформаційної культури, вміння швидко
отримувати та професійно опрацьовувати інформацію. Дослідження, проведені
впродовж роботи з учнямі, показують, що:
- 90% учнів мають і вміють використовувати
комп’ютер;
- 99% учнів є власниками
мобільних телефонів;
- 85% учнів користуються електронною
поштою;
- 28% - читають блоги;
- 44% - користуються соціальними
мережами;
- 20% - створюють власні
веб-сторінки.
Досить важливого значення
набувають соціальні мережі та соціальні сервіси. Відтак у сучасній освіті
соціальні сервіси та мережі посідають далеко не останнє місце. Зазначене
вимагає перегляду вимог як до методів і форм організації навчання, так і до
ролі вчителя та його професійної підготовки.
Об’єктом
дослідження є процес навчання математики в 5-11 класах закладів загальної
середньої освіти.
Предметом
дослідження є вплив ІКТ на розвиток пізнавальної діяльності учнів.
Метою роботи є розкриття основних аспектів використання соціальних
сервісів (на прикладі Google-форм та Google-диску) у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального
закладу.
Мета роботи передбачає розв’язання
таких завдань:
- проаналізувати літературу з теми дослідження;
- висвітлити сучасні технології і сервіси використання ІКТ
на уроках математики;
- показати, що google-форми
зручні й ефективні технології для використання
на уроках математики;
- виявити вплив використання google-форм
на розвиток пізнавальної діяльністі учнів.
Теоретичній основі дослідженню
використання інформаційних технологій в освіті присвячені праці: В.Ю. Бикова,
М.І. Жалдака, Ю.В. Триуса. Питання інформатизації освіти в цілому широко
описуються в працях Б.С. Гершунського, В.І. Гриценка, О.І. Іваницького та ін. Застосування ІКТ на уроках математики складають роботи
таких вчителів-практиків: Литвиненко О.В., Ковальчук О.І., Таровик О.І.
Для розкриття теми і досягнення поставлених задач використовувались методи:
-
теоретичні:
вивчення літератури, педагогічної документації;
-
емпірічні:
педагогічне спостереження, опис одержаних результатів;
-
статистичні:
тестування, обробка даних, графічне подання результатів.
На сучасному етапі запровадження ІКТ з
використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, навчальні заклади
отримали можливість подавати нову інформацію, задовольняючи індивідуальні
запити кожного суб’єкта навчального процесу. Це змушує переглядати питання
організації інформаційного забезпечення навчально-виховного процесу у ЗНЗ. Саме
тому в дослідженні були опрабовані
різні сервіси, які
використовуються для створення дидактичного матеріалу з математики (LearningApps, JigsawPlanet, Cacoo і GoogleForm). Удосконалення і подальшого розвитку в моєму дослідженні дістало
використання саме GoogleForm, що сприяло покращенню навчальних досягнень учнів та підвищенню їх
пізнавальної активності.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
В основу
побудови змісту й організації процесу навчання математики покладено
компетентнісний підхід, відповідно до якого кінцевим результатом навчання
предмета є сформовані певні компетентності як здатності учня успішно діяти в
навчальних і життєвих ситуаціях і нести відповідальність за свої дії. Навчання
математики в основній школі передбачає передусім формування предметної
математичної компетентності, сутнісний опис якої подано у розділі «Державні
вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів» цієї програми. Крім того, воно
має зробити певний внесок у формування окремих ключових (більш загальних, що
виходять за межі одного предмета) компетентностей, зокрема загальнонавчальної
(уміння вчитися), комунікативної (здатності грамотно формулювати і висловлювати
судження), загальнокультурної та інших. [4]
Щоб формувати
певні компетентності в учнів сучасному педагогу вже недостатньо мати професійні
компетентності, що спрямовані на використання традиційних технологій навчання,
а необхідно знати й оптимально використовувати можливості інтернету, уміти
навчати свого предмета за допомогою різних засобів для комунікації і співпраці.
Сучасні учні все частіше користуються мобільними телефонами, планшетами та
іншими гаджетами, проводячи багато часу спілкуючись у соціальних мережах або
граючи в ігри, хоча можливості у використанні даних сучасних засобів набагато
ширші. Тому, перед нами вчителями, постає завдання забезпечити
навчально-виховний процес якісними електронним засобами навчання, призначених
не лише для комп’ютерів, а й для інших сучасних пристроїв, які можна було б
використовувати під час уроків, так і будучи поза межами навчального закладу.
Використання сучасних комп’ютерних технологій на уроках математики значно
підвищує інтерес учнів до навчання в цілому, створює умови для розвитку дитини,
а також активізує пізнавальну діяльність школярів.[11]
До переваг використання Інтернет- сервісів
у навчальному процесі слід віднести і використання сервісів Google, що не передбачає
додаткових витрат на комп’ютерну техніку (крім плати за трафік), доступ
забезпечується з будь-яких пристроїв (комп’ютер, ноутбук, нетбук, планшет,
мобільний телефон та ін..); доступність (дім, школа, будь-яке місце, де є
доступ до wi-fi); можливість роботи в
режимі on-line (вчитель має змогу контролювати
процес виконання завдання як групою, так і кожною дитиною окремо).
Щоб
організувати урок із використанням google-технологій, вчителю потрібно:
1.
Визначити тип уроку (комбінований, урок вивчення нового
матеріалу, урок формування вмінь та навичок, урок закріплення вмінь та навичок,
урок узагальнення чи урок контролю);
2.
Створити та підібрати навчальний матеріал відповідно до мети
уроку;
3.
Продумати спосіб організації роботи на уроці з Web-додатками та
онлайн-сервісами (колективна робота через проектор, групова робота за
комп’ютерами, індивідуальна робота чи самостійна робота вдома);
4.
Створити google орієнтовне навчальне середовище, до
якого учні будуть мати доступ і де будуть зберігатися всі матеріали, необхідні
для уроку;
5.
Враховувати вікові особливості учнів та рівень їх
підготовленості.[11]
Особливу увагу я
звертаю на те, що використання цих сервісів повинно розглядатися не як мета чи
самоціль, а як засіб підвищення якості навчання, розвитку учнів та підвищення
їх інтересу до отримання нових знань.
Приклади
навчального матеріалу, створенні за допомогою google-технологій представленні на блозі: http://matveevasvetlana.blogspot.com/.
Розглянемо
сервіси, які частіше використовуються для створення дидактичного матеріалу з
математики.
1.
LearningApps – це сервіс,
який призначений для створення інтерактивних навчально-методичних вправ по
різним предметам. Тематика різноманітна: від роботи з картами до розв'язування
кросвордів і створення карт знань. Їх можна використовувати в роботі з
інтерактивною дошкою, або як індивідуальні вправи для учнів. На сайті доступна
велика база завдань, розроблених учителями з різних країн для усіх предметів
шкільної програми. Кожен із ресурсів можна використати на своєму уроці, змінити
під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль.
Приклади:
2.
JigsawPlanet – он-лайн сервіс для генерації пазлів з
вихідних графічних зображень (фотографій). Для початку роботи необхідно
зареєструватися. Потім користувач створює альбом і завантажує тематичні
зображення, з якого сервіс пропонує створити різні за складністю та формою
пазлів ігри. Створені роботи можна зберігати на сторінках сайтів у вигляді
альбомів і як окремі роботи. Можна поділитися роботами в соціальних сервісах і
за допомогою електронної пошти. Використовуємо для актуалізації
знань.
Приклади:
3.
Cacoo – це зручний он-лайн інструмент малювання, який дозволяє
створювати «асоціативні кущі», різні діаграми, графіки. Cacoo можна використовувати безкоштовно. Cacoo робить спільну роботу реальністю! Діаграми,
створені в Cacoo, можуть бути
відредаговані кількома людьми одночасно. Зміни, що вносяться користувачами,
відображаються в режимі реального часу. Робота в Cacoo виглядає так, начебто всі працюють
разом в одній кімнаті і надає нове значення слову «співпраця». Створенні
діаграми можна зберігати у вигляді зображення, а також вбудовувати на сайт чи
блог і організовувати спільну роботу учнів. Перед початком роботи потрібно
зареєструватися або використовувати для входу логіни Facebook, Google чи Twitter.
Приклади:
4.
GoogleForm – це зручний
інструмент, за допомогою якого можна легко і швидко планувати заходи, складати
опитування та анкети, збирати іншу інформацію, створювати тести для оцінювання
учнів. Форма використовується за наявності аккаунту gmail. Входить в
пакет Google документи. Форму можна підключити до електронної
таблиці Google, і тоді відповіді респондентів будуть автоматично
зберігатися в ній. Якщо ця функція не включена, ви можете відкрити меню
«Відповіді» і переглянути короткий зміст. Готові відповіді легко аналізуються,
оскільки діаграми створюються автоматично як в розрізі окремого респондента,
так і групові відповіді по кожному питанню. [12]
У найбільш
загальному значенні тест – набір завдань, за допомогою яких оцінюються певні
властивості людини, використовуючи кількісні показники виконання цих завдань.
Технологія
тестового контролю включає такі етапи:
· створення
системи базових тестових завдань;
· конструювання
тесту з базових тестових завдань;
· проведення
тестування;
· аналіз
результатів тестування.
Для
перевірки уміння правильно відтворювати отримані знання, доцільно
використовувати неоднорідні тестові завдання закритої форми з множинним
вибором, які передбачають мінімум три можливі відповіді (але не більше п’яти),
серед яких правильною є лише одна. Вважається, що ця форма завдань є найбільш
доцільною для різноманітних відомостей із предметів професійно-теоретичної
підготовки.
При складанні
тестових завдань я дотримуюсь існуючих загальноприйнятих правил які допомагають
правильно формувати завдання з кількома варіантами відповідей:
· інструкції
мають бути простими, зрозумілими та стислими
· запитальна
(змістовна) частина тестового завдання формулюється, як правило, у
стверджувальній формі, стисло, без подвійного тлумачення, тобто настільки
просто, наскільки це можливо для точного розуміння завдання; в неї включається
лише те, що є необхідним для чіткого розуміння запитання;
· варіанти
відповідей мають бути настільки стислими, наскільки це можливо;
· усі неправильні
варіанти відповідей повинні бути правдоподібними, «схожими» на правильну
відповідь;
· тільки один
варіант із запропонованих має бути правильним;
· відповідь на
одне запитання не повинна давати ключ до відповідей на інші запитання. Це
означає, що дистрактори з одного завдання, як правило, не використовуються в
переліку інших;
· не бажано
тестувати тривіальне (загальновідоме) з огляду на простоту та очевидність його
виявлення;
· використання
висловлювань «жоден з перерахованих», «правильна відповідь відсутня» як неправильні
варіанти відповідей можливо лише тоді, коли існує однозначно правильна
відповідь, яка не представлена серед неправильних варіантів відповідей;
· використання
висловлювань «усі перераховані», «усі відповіді правильні» як неправильних
варіантів відповідей може свідчити про наявність невизначеності у формулюванні
тестового завдання.
Приклади:
1) Теорема косинусів - https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSexrFWKvq-7fH3NefFkOdSeqqs9ZzQsYquHDNxukqwLf61Vng/viewform?c=0&w=1;
2) Арифметичний квадратний корінь - https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScu-aeWdjnqrtqbMxRlHyNTjclGBEbQHmgyctjm4HFRtMc7Hg/viewform?c=0&w=1;
3) Квадрат та його властивості - https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSexN8C_vKeaC1Ey3e7jrPYDSjCkVvbJN6szgEDHxdfDzoHLtA/viewform?c=0&w=1;
4) Діагностичне тестування з
геометрії за 7 клас - https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeMK1g3m5vFAcRABNo3fjDrbIvJFau-gWOcPL9ojeYoLO448g/viewform?c=0&w=1;
5)
Звичайні дроби (6 клас(додаток 1)) – https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf7ZW9Wno5_uBt2NNVMR6B50mctOzPvf-Sag9OKtVpeotY_rA/viewform?usp=sf_link
;
Під час
викладання математики можна використовувати і он-лайнові інструменти для
навчання, а саме:
Отже, сучасний
урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для
формування компетентностей учня. Пробуйте, впроваджуйте, навчайтесь самі та
інших навчайте.
ВИСНОВОК
Із зазначеного можна узагальнити,
Інтернет-технології, зокрема сервіси Google під час вивчення математики в
школі дозволяють на якісно новому рівні розв’язувати завдання стосовно
активізації самостійної роботи учнів з можливістю вибору індивідуальної
траєкторії і темпу вивчення навчального матеріалу, подання інформації в
інтерактивному режимі та аудіовізуальній формі, організації занять з учнями у
віртуальних класах з метою забезпечення комунікації з учнями, віддаленими в
часі і територіально в процесі організації навчально-дослідницької діяльності
(дистанційні евристичні олімпіади з математики, Інтернет-олімпіади, on-line захисти дослідницьких робіт, дистанційні конференції та
ін..), підвищувати та стимулювати пізнавальні інтереси школярів до вивчення математики
та оцінювати і контролювати самостійну роботу школярів.
РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ І ОПТИМАЛЬНІСТЬ
Як я вже зазначала, на виховання учня і
сприйняття ним навколишнього світу все більшою мірою впливає потужний потік
нової сучасної інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій,
стрімкий розвиток інтернет-технологій. Те,
що раніше учень міг отримати за різними джерелами: із підручника, довідкової
літератури, на лекціях від викладача, з конспекту заняття тощо, сьогодні можна
знайти в мережі Інтернет. За цих обставин у процесі підготовки у ЗНЗ вчитель
повинен запроваджувати в навчальний процес нові методи і способи подачі
основної фахової інформації, використовувати різноманітні прийоми її одержання,
збереження та обробки, а на основі цього одержувати нові знання.
Зрозуміло, що кожен учень
по-різному засвоює нові знання, має свої особисті здібності і можливості в
опануванні певним конкретним матеріалом, але коли нова інформація подається для
одночасного сприйняття її, наприклад, візуально і через слух, то рівень її
сприйняття суттєво підвищується. Зазначимо, що це вимагає від вчителя глибоких
знань учнівського складу в аудиторії і знань особистих характеристик учнів, з
якими він працює, вцілому вчитель має знайти індивідуальний підхід до кожного
учня.[10]
При
застосуванні google-форм
пізнавальна активність дітей підвищується, учні з середніми та слабкими
здібностями досягають позитивних результатів у навчанні; встигаючі, у разі
використання google-тестів,
окрім доброго засвоєння матеріалу з математики, поглиблюють свої знання з інших
предметів. Позитивні зміни можна побачити з графіку (рис.1):
Рис.1. Динаміка росту успішності
учнів 6- Б класу
З
даного графіку ми бачимо, що після впровадження googlе сервісів, більшість
учнів класу стала краще засвоювати новий матеріал, тим самим підвищуючи якість
знань.
|
Після впровадження google-форм
|
Рис.2. Якість знань учнів 6-Б класу
З
діаграм (рис.2) можна побачити, що з впровадженням google-форм кількість учнів, які
мають оцінки 10-12 балів, зросла на 3; 7-9- знизилась на 2; 4-6 – зросла на 6
та 1 - 3 – знизилась на 7, що свідчить про краще засвоєння нового матеріалу та
підвищення якості знань.
Учні
систематично виконують домашнє завдання, охоче включаються в ті форми роботи,
які я пропоную, інколи самі виступають ініціаторами цікавих завдань, досить
усвідомлено сприймають навчальне завдання, працюють переважно самостійно.
ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ОДЕРЖАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Реалізація перерахованих можливостей ІКТ у
педагогічній сфері діяльності дозволяє визначити такі види діяльності, до яких
можна залучити учнів під час навчання: збір, зберігання, обробка інформації про
досліджувані об'єкти; передача інформації, її інтерпретація та подання в різній
формі; взаємодія користувача з програмною системою, що припускає обмін
текстовими запитами і відповідями; автоматизований контроль результатів знань,
тестування тощо.
Зазначені види діяльності засновані на
інформаційній взаємодії між учнями, вчителями і засобами інформаційних та
комунікаційних технологій, спрямованих на досягнення навчальних цілей і
досягнення запланованого засвоєння навчальної інформації.[10]
Для того, щоб учень свідомо працював в
мережі Інтернет він має володіти певними уміннями: користуватися комп’ютером,
інформаційними ресурсами; користуватися пошуковими системами, каталогами;
цілеспрямовано знаходити необхідну інформацію;трозуміти адресну спрямованість
інформації, критично обмірковувати її, формувати і обґрунтовувати альтернативні
погляди;и зберігати і використовувати інформацію в повсякденному житті;
опрацьовувати і подавати інформації.
На моє переконання
виправдовується пропозиція використання сервісів Google Диску в навчальному
процесі для його організації, оцінювання та контролю знань, умінь і навичок
школярів.
Немає коментарів:
Дописати коментар