Досвід автора


Матвєєва Світлана Юріївна, народилася 12 жовтня 1980 р. в м. Оріхів Запорізької області.
На даний час працюю вчителем математики у Бердянській спеціалізованій школі з поглибленим вивченням іноземних мов І-ІІІ ступенів №16 Бердянської міської ради Запорізької області.
У 2002 році закінчила Бердянський державний педагогічний інститут імені П.Д. Осіпенко і отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Математика та основи економіки» та здобула кваліфікацію вчителя математики та основ економіки.
У 2003 році закінчила Бердянський державний педагогічний університет і отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Педагогіка і методика середньої освіти. Математика» та здобула кваліфікацію магістра математики.
У 2002/2003 навчальному році працювала вчителем математики у ЗОШ І-ІІІ ступенів №21 м. Бердянська (с. Нововасилівка).
З 2003 року працюю у БСШ І-ІІІ ступенів №16 м. Бердянська вчителем математики. У 2019-2020 навчальному році викладаю у 5-6 класах математику.
У 2006 році вступила до аспірантури (заочне відділення) Української інженерно-педагогічної академії у м. Харків кафедра «Прикладної математики» за спеціальністю «Математичне моделювання та чисельні методи». На підставі прилюдного захисту дисертації присуджено науковий ступінь кандидата фізико-математичних наук із спеціальності математичне моделювання та обчислювальні методи.
Проблемна тема, над якою я працюю: «Використання google-форм на уроках математики як один із напрямків розвитку пізнавальної діяльності учнів».
Загальний педагогічний стаж - 17 років.

Категорія – вища. Звання – старший вчитель.


ВСТУП


Актуальність роботи зумовлена тим, що останнім часом у нашій країні дедалі більше уваги приділяється розвитку інформаційного суспільства. При цьому таке поняття, як «інформація» почало займати дуже важливе місце навіть у повсякденному житті, що у свою чергу вимагає від кожного члена суспільства підвищення рівня інформаційної культури, вміння швидко отримувати та професійно опрацьовувати інформацію. Дослідження, проведені впродовж роботи з учнямі, показують, що:
- 90% учнів мають і вміють використовувати комп’ютер;
- 99% учнів є власниками мобільних телефонів;
- 85% учнів користуються електронною поштою;
- 28% - читають блоги;
- 44% - користуються соціальними мережами;
- 20% - створюють власні веб-сторінки.
Досить важливого значення набувають соціальні мережі та соціальні сервіси. Відтак у сучасній освіті соціальні сервіси та мережі посідають далеко не останнє місце. Зазначене вимагає перегляду вимог як до методів і форм організації навчання, так і до ролі вчителя та його професійної підготовки.
Об’єктом дослідження є процес навчання математики в 5-11 класах закладів загальної середньої освіти.
Предметом дослідження є вплив ІКТ на розвиток пізнавальної діяльності учнів.
Метою роботи є розкриття основних аспектів використання соціальних сервісів (на прикладі Google-форм та Google-диску) у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу.
Мета роботи передбачає розв’язання таких завдань:
-  проаналізувати літературу з теми дослідження;
-  висвітлити сучасні технології і сервіси використання ІКТ на уроках математики;
-  показати, що google-форми зручні й ефективні технології для використання на уроках математики;
-  виявити вплив використання google-форм на розвиток пізнавальної діяльністі учнів.
Теоретичній основі дослідженню використання інформаційних технологій в освіті присвячені праці: В.Ю. Бикова, М.І. Жалдака, Ю.В. Триуса. Питання інформатизації освіти в цілому широко описуються в працях Б.С. Гершунського, В.І. Гриценка, О.І. Іваницького та ін. Застосування ІКТ на уроках математики складають роботи таких вчителів-практиків: Литвиненко О.В., Ковальчук О.І., Таровик О.І.
Для розкриття теми і досягнення поставлених задач використовувались методи:
-         теоретичні: вивчення літератури, педагогічної документації;
-         емпірічні: педагогічне спостереження, опис одержаних результатів;
-         статистичні: тестування, обробка даних, графічне подання результатів.

На сучасному етапі запровадження ІКТ з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, навчальні заклади отримали можливість подавати нову інформацію, задовольняючи індивідуальні запити кожного суб’єкта навчального процесу. Це змушує переглядати питання організації інформаційного забезпечення навчально-виховного процесу у ЗНЗ. Саме тому в дослідженні були опрабовані різні сервіси, які використовуються для створення дидактичного матеріалу з математики (LearningApps, JigsawPlanet, Cacoo і GoogleForm). Удосконалення і подальшого розвитку в моєму дослідженні дістало використання саме GoogleForm, що сприяло покращенню навчальних досягнень учнів та підвищенню їх пізнавальної активності.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

В основу побудови змісту й організації процесу навчання математики покладено компетентнісний підхід, відповідно до якого кінцевим результатом навчання предмета є сформовані певні компетентності як здатності учня успішно діяти в навчальних і життєвих ситуаціях і нести відповідальність за свої дії. Навчання математики в основній школі передбачає передусім формування предметної математичної компетентності, сутнісний опис якої подано у розділі «Державні вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів» цієї програми. Крім того, воно має зробити певний внесок у формування окремих ключових (більш загальних, що виходять за межі одного предмета) компетентностей, зокрема загальнонавчальної (уміння вчитися), комунікативної (здатності грамотно формулювати і висловлювати судження), загальнокультурної та інших. [4]
Щоб формувати певні компетентності в учнів сучасному педагогу вже недостатньо мати професійні компетентності, що спрямовані на використання традиційних технологій навчання, а необхідно знати й оптимально використовувати можливості інтернету, уміти навчати свого предмета за допомогою різних засобів для комунікації і співпраці. Сучасні учні все частіше користуються мобільними телефонами, планшетами та іншими гаджетами, проводячи багато часу спілкуючись у соціальних мережах або граючи в ігри, хоча можливості у використанні даних сучасних засобів набагато ширші. Тому, перед нами вчителями, постає завдання забезпечити навчально-виховний процес якісними електронним засобами навчання, призначених не лише для комп’ютерів, а й для інших сучасних пристроїв, які можна було б використовувати під час уроків, так і будучи поза межами навчального закладу. Використання сучасних комп’ютерних технологій на уроках математики значно підвищує інтерес учнів до навчання в цілому, створює умови для розвитку дитини, а також активізує пізнавальну діяльність школярів.[11]
До переваг використання Інтернет- сервісів у навчальному процесі слід віднести і використання сервісів Google, що не передбачає додаткових витрат на комп’ютерну техніку (крім плати за трафік), доступ забезпечується з будь-яких пристроїв (комп’ютер, ноутбук, нетбук, планшет, мобільний телефон та ін..); доступність (дім, школа, будь-яке місце, де є доступ до wi-fi); можливість роботи в режимі on-line (вчитель має змогу контролювати процес виконання завдання як групою, так і кожною дитиною окремо).
Щоб організувати урок із використанням google-технологій, вчителю потрібно:
1.                     Визначити тип уроку (комбінований, урок вивчення нового матеріалу, урок формування вмінь та навичок, урок закріплення вмінь та навичок, урок узагальнення чи урок контролю);
2.                     Створити та підібрати навчальний матеріал відповідно до мети уроку;
3.                     Продумати спосіб організації роботи на уроці з Web-додатками та онлайн-сервісами (колективна робота через проектор, групова робота за комп’ютерами, індивідуальна робота чи самостійна робота вдома);
4.                     Створити google орієнтовне навчальне середовище, до якого учні будуть мати доступ і де будуть зберігатися всі матеріали, необхідні для уроку;
5.                     Враховувати вікові особливості учнів та рівень їх підготовленості.[11]
Особливу увагу я звертаю на те, що використання цих сервісів повинно розглядатися не як мета чи самоціль, а як засіб підвищення якості навчання, розвитку учнів та підвищення їх інтересу до отримання нових знань.
Приклади навчального матеріалу, створенні за допомогою googleехнологій представленні на блозі: http://matveevasvetlana.blogspot.com/.
Розглянемо сервіси, які частіше використовуються для створення дидактичного матеріалу з математики.
1.                     LearningApps – це сервіс, який призначений для створення інтерактивних навчально-методичних вправ по різним предметам. Тематика різноманітна: від роботи з картами до розв'язування кросвордів і створення карт знань. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою, або як індивідуальні вправи для учнів. На сайті доступна велика база завдань, розроблених учителями з різних країн для усіх предметів шкільної програми. Кожен із ресурсів можна використати на своєму уроці, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль. 
Приклади:
2.                     JigsawPlanet – он-лайн сервіс для генерації пазлів з вихідних графічних зображень (фотографій). Для початку роботи необхідно зареєструватися. Потім користувач створює альбом і завантажує тематичні зображення, з якого сервіс пропонує створити різні за складністю та формою пазлів ігри. Створені роботи можна зберігати на сторінках сайтів у вигляді альбомів і як окремі роботи. Можна поділитися роботами в соціальних сервісах і за допомогою електронної пошти. Використовуємо для актуалізації знань.
Приклади:
3.                     Cacoo – це зручний он-лайн інструмент малювання, який дозволяє створювати «асоціативні кущі», різні діаграми, графіки. Cacoo можна використовувати безкоштовно. Cacoo робить спільну роботу реальністю! Діаграми, створені в Cacoo, можуть бути відредаговані кількома людьми одночасно. Зміни, що вносяться користувачами, відображаються в режимі реального часу. Робота в Cacoo виглядає так, начебто всі працюють разом в одній кімнаті і надає нове значення слову «співпраця». Створенні діаграми можна зберігати у вигляді зображення, а також вбудовувати на сайт чи блог і організовувати спільну роботу учнів. Перед початком роботи потрібно зареєструватися або використовувати для входу логіни Facebook, Google чи Twitter.
Приклади:
4.                     GoogleForm – це зручний інструмент, за допомогою якого можна легко і швидко планувати заходи, складати опитування та анкети, збирати іншу інформацію, створювати тести для оцінювання учнів. Форма використовується за наявності аккаунту gmail. Входить в пакет Google документи. Форму можна підключити до електронної таблиці Google, і тоді відповіді респондентів будуть автоматично зберігатися в ній. Якщо ця функція не включена, ви можете відкрити меню «Відповіді» і переглянути короткий зміст. Готові відповіді легко аналізуються, оскільки діаграми створюються автоматично як в розрізі окремого респондента, так і групові відповіді по кожному питанню. [12]
У найбільш загальному значенні тест – набір завдань, за допомогою яких оцінюються певні властивості людини, використовуючи кількісні показники виконання цих завдань.
Технологія тестового контролю включає такі етапи:
·  створення системи базових тестових завдань;
·  конструювання тесту з базових тестових завдань;
·  проведення тестування;
·  аналіз результатів тестування.
Для перевірки уміння правильно відтворювати отримані знання, доцільно використовувати неоднорідні тестові завдання закритої форми з множинним вибором, які передбачають мінімум три можливі відповіді (але не більше п’яти), серед яких правильною є лише одна. Вважається, що ця форма завдань є найбільш доцільною для різноманітних відомостей із предметів професійно-теоретичної підготовки.
При складанні тестових завдань я дотримуюсь існуючих загальноприйнятих правил які допомагають правильно формувати завдання з кількома варіантами відповідей:
·  інструкції мають бути простими, зрозумілими та стислими
·  запитальна (змістовна) частина тестового завдання формулюється, як правило, у стверджувальній формі, стисло, без подвійного тлумачення, тобто настільки просто, наскільки це можливо для точного розуміння завдання; в неї включається лише те, що є необхідним для чіткого розуміння запитання;
·  варіанти відповідей мають бути настільки стислими, наскільки це можливо;
·  усі неправильні варіанти відповідей повинні бути правдоподібними, «схожими» на правильну відповідь;
·  тільки один варіант із запропонованих має бути правильним;
·  відповідь на одне запитання не повинна давати ключ до відповідей на інші запитання. Це означає, що дистрактори з одного завдання, як правило, не використовуються в переліку інших;
·  не бажано тестувати тривіальне (загальновідоме) з огляду на простоту та очевидність його виявлення;
·  використання висловлювань «жоден з перерахованих», «правильна відповідь відсутня» як неправильні варіанти відповідей можливо лише тоді, коли існує однозначно правильна відповідь, яка не представлена серед неправильних варіантів відповідей;
·  використання висловлювань «усі перераховані», «усі відповіді правильні» як неправильних варіантів відповідей може свідчити про наявність невизначеності у формулюванні тестового завдання.
Приклади:
Під час викладання математики можна використовувати і он-лайнові інструменти для навчання, а саме:
1.                     «Вивчення математики онлайн» – http://ua.onlinemschool.com/;
2.                     «Математика для школи» – http://formula.co.ua/;
3.                      «Геогебра» – https://www.geogebra.org/. [7]
Отже, сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для формування компетентностей учня. Пробуйте, впроваджуйте, навчайтесь самі та інших навчайте.
ВИСНОВОК
Із зазначеного можна узагальнити, Інтернет-технології, зокрема сервіси Google під час вивчення математики в школі дозволяють на якісно новому рівні розв’язувати завдання стосовно активізації самостійної роботи учнів з можливістю вибору індивідуальної траєкторії і темпу вивчення навчального матеріалу, подання інформації в інтерактивному режимі та аудіовізуальній формі, організації занять з учнями у віртуальних класах з метою забезпечення комунікації з учнями, віддаленими в часі і територіально в процесі організації навчально-дослідницької діяльності (дистанційні евристичні олімпіади з математики, Інтернет-олімпіади, on-line захисти дослідницьких робіт, дистанційні конференції та ін..), підвищувати та стимулювати пізнавальні інтереси школярів до вивчення математики та оцінювати і контролювати самостійну роботу школярів.

РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ І ОПТИМАЛЬНІСТЬ

Як я вже зазначала, на виховання учня і сприйняття ним навколишнього світу все більшою мірою впливає потужний потік нової сучасної інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій, стрімкий розвиток інтернет-технологій. Те, що раніше учень міг отримати за різними джерелами: із підручника, довідкової літератури, на лекціях від викладача, з конспекту заняття тощо, сьогодні можна знайти в мережі Інтернет. За цих обставин у процесі підготовки у ЗНЗ вчитель повинен запроваджувати в навчальний процес нові методи і способи подачі основної фахової інформації, використовувати різноманітні прийоми її одержання, збереження та обробки, а на основі цього одержувати нові знання.
Зрозуміло, що кожен учень по-різному засвоює нові знання, має свої особисті здібності і можливості в опануванні певним конкретним матеріалом, але коли нова інформація подається для одночасного сприйняття її, наприклад, візуально і через слух, то рівень її сприйняття суттєво підвищується. Зазначимо, що це вимагає від вчителя глибоких знань учнівського складу в аудиторії і знань особистих характеристик учнів, з якими він працює, вцілому вчитель має знайти індивідуальний підхід до кожного учня.[10]
При застосуванні google-форм пізнавальна активність дітей підвищується, учні з середніми та слабкими здібностями досягають позитивних результатів у навчанні; встигаючі, у разі використання google-тестів, окрім доброго засвоєння матеріалу з математики, поглиблюють свої знання з інших предметів. Позитивні зміни можна побачити з графіку (рис.1):

Рис.1. Динаміка росту успішності учнів 6- Б класу

З даного графіку ми бачимо, що після впровадження googlе сервісів, більшість учнів класу стала краще засвоювати новий матеріал, тим самим підвищуючи якість знань.


                                              До впровадження google-форм
 

Після впровадження google-форм


Рис.2. Якість знань учнів 6-Б класу

З діаграм (рис.2) можна побачити, що з впровадженням google-форм кількість учнів, які мають оцінки 10-12 балів, зросла на 3; 7-9- знизилась на 2; 4-6 – зросла на 6 та 1 - 3 – знизилась на 7, що свідчить про краще засвоєння нового матеріалу та підвищення якості знань.
Учні систематично виконують домашнє завдання, охоче включаються в ті форми роботи, які я пропоную, інколи самі виступають ініціаторами цікавих завдань, досить усвідомлено сприймають навчальне завдання, працюють переважно самостійно.

ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ОДЕРЖАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

Реалізація перерахованих можливостей ІКТ у педагогічній сфері діяльності дозволяє визначити такі види діяльності, до яких можна залучити учнів під час навчання: збір, зберігання, обробка інформації про досліджувані об'єкти; передача інформації, її інтерпретація та подання в різній формі; взаємодія користувача з програмною системою, що припускає обмін текстовими запитами і відповідями; автоматизований контроль результатів знань, тестування тощо.
Зазначені види діяльності засновані на інформаційній взаємодії між учнями, вчителями і засобами інформаційних та комунікаційних технологій, спрямованих на досягнення навчальних цілей і досягнення запланованого засвоєння навчальної інформації.[10]
Для того, щоб учень свідомо працював в мережі Інтернет він має володіти певними уміннями: користуватися комп’ютером, інформаційними ресурсами; користуватися пошуковими системами, каталогами; цілеспрямовано знаходити необхідну інформацію;трозуміти адресну спрямованість інформації, критично обмірковувати її, формувати і обґрунтовувати альтернативні погляди;и зберігати і використовувати інформацію в повсякденному житті; опрацьовувати і подавати інформації.
На моє переконання виправдовується пропозиція використання сервісів Google Диску в навчальному процесі для його організації, оцінювання та контролю знань, умінь і навичок школярів.


Немає коментарів:

Дописати коментар